info@drnabi.com 02188873135
May 01, 2022 - توسط مدیر

کامپوزیت/ لمینیت یا ارتودنسی

برای بزرگسالانی که به دنبال زیبایی لبخند هستند، چندین گزینه در دسترس است. کامپوزیت، لمینیت، ارتودنسی ثابت و ارتودنسی نامرئی همگی جزو درمانهای محبوب هستند. ولی با اهمیت ترین نکته این است که با توجه به شرایط دندانی شما کدام درمان مناسب شما است.

کامپوزیت و لمینیت یکی از همه کاره ترین و سریع ترین درمان های زیبایی محسوب می شوند. روکش نازکی هستند که روی سطح جلویی دندان ها قرار می گیرند و مجموعه ای از عیوب دندانی را می پوشانند. در بیماران واجد شرایط، روکش ها می توانند مشکلات نامرتبی جزئی را اصلاح کنند.



در اینجابه پاسخ این سوال میپردازیم که آیا آنها می توانند جایگزین ارتودنسی شوند یا خیر.

کامپوزیت و لمینیت برای بهبود رنگ، شکل و اندازه تک تک دندان ها استفاده می شوند. اگر دندان ها لکه دار، دچار تغییر رنگ، شکستگی، ترک خوردگی، یا نامنظمی جزئی هستند، آنها میتوانند به شما کمک کنند.

اما کامپوزیت و لمینیت جزو درمان های ارتودنسی محسوب نمی شوند. آنها مسائل ارتودنسی یا نامنظمی را اصلاح نمی کنند فقط آنها را پنهان می کنند. در حالی که آنها می توانند ظاهر دندان های کمی کج یا نامرتب را بهبود بخشند، اما نمی توانند مسائل شدید ارتودنسی مانند دندان های شلوغ را اصلاح کنند. در هر دو روش لمینیت و کامپوزیت دندان ها براساس میزان نامرتبی تراش داده می شوند. در واقع هرچه کجی دندانها بیشترباشد دندان بیشتر تراش داده میشود. تراش دندان ها به این معنی است که شما همیشه به روکش هایی برای پوشاندن ظاهر دندان های طبیعی نیاز دارید. بنابراین بهتر است روکش ها را به عنوان یک گزینه کوتاه مدت و برگشت پذیر در نظر نگیرید و فقط به صرف مد به سراغ آن نروید. زیرا در صورت تراش دندانها تا آخر عمر درگیر کامپوزیت یا لمینیت خواهید بود. همچنین آنها نمی توانند رابطه فکی را تغییر دهند یا مشکلات مربوط به بایت (مانند اوربایت، آندربایت، کراس بایت، مال اکلوژن) را برطرف کنند.


اگر ناهماهنگی متوسط ​​تا شدید دندان یا مشکلات بایت دارید، یک درمان ارتودنسی ثابت یا نامرئی بهترین گزینه است. 

چرا باید ارتودنسی انجام دهیم؟؟ اینجا کلیک کنید

البته به طور سنتی، وقتی مردم به ارتودنسی فکر می کنند، به یاد سیمها و قطعات فلزی می افتند. اما به لطف تکنولوژی مدرن دندانپزشکی، جایگزین راحت تری وجود دارد. ارتودنسی شفاف یا نامرئی از یک سری پلاک شفاف و متحرک ساخته شده است که به تدریج دندان ها را در جهت درست حرکت می دهد. الاینرها از نظر ظاهری قابل مشاهده نیستند و به شما این امکان را می دهند که دندان های خود را با اعتماد به نفس صاف کنید. طول درمان با ارتودنسی نامرئی متفاوت است، اما اکثر بیماران درمان را در یک سال یا کمتر کامل می‌کنند.




به طور کلی اگر دندانها ایراد ظاهری مثل شکستگی، نامتناسب بودن سایز دندان، بد رنگی و لکه دارند انجام زیبایی با کامپوزیت و یا لمینیت میتواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. ولی در صورت وجود نامرتبی و مشکل در بایت و رابطه فکی بهترین گزینه ارتودنسی است. در صورتی که به هر دو مشکل دچار هستین ابتدا باید ارتودنسی انجام شود و بعد از اتمام درمان ارتودنسی به کارهای زیبایی بپردازین.

برای مشاهده انواع ارتودنسی اینجا کلیک کنید