info@drnabi.com 02188873135
February 16, 2022 - توسط مدیر

نگهدارنده ارتودنسی چیست؟؟

مراقبت های بعد از پایان درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی شامل دو مرحله فعال و غیر فعال میباشد. وجود سیم روی دندانها درمان فعال و قرار دادن نگهدارنده پس از باز نمودن سیم و براکتها درمان غیر فعال میباشد. لذا حذف سیم و براکتها نشانه اتمام درمان بیمار نیست. حفظ نظم دندانها و تثبیت موقعیت آنان پس از پایان دوران درمان ارتودنسی معمولاً با استفاده از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی انجام میشود. آماده سازی دستگاه نگهدارنده برای بیمار معمولاً در همان روزی آغاز میشود که ارتودنسی ثابت برداشته میشود. دندانپزشک معالج نگهدارنده ای را که برای شرایط شما بهتر است پیشنهاد میکند و بر اساس نوع نگهدارنده زمان و مدت استفاده از آن را معین میکند. اگر از نگهدارنده استفاده نکنید، دندانهایتان به جایی که قبلاً بوده اند باز میگردند. دندا نها در استخوان آرواره ثابت نیستند. دندانها توسط شبکه ای از بافتها در جای خود نگه داشته میشوند. پس از آنکه دندانها توسط دستگاه ارتودنسی جابه جا شدند، چندین ماه طول میکشد که این بافتها در جایگاه جدید به درستی تنظیم شوند. بنابراین اگر میخواهید که لبخند جدیدتان را حفظ کنید، و تمام زمان و هزینه را که برای اصلاح آن به کار برد ه اید هدر ندهید، ضروری است که از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنید. نگهدارنده پس از درمان ارتودنسی نقش مهمی در موفقیت درمان، حفظ نتایج ارتودنسی و لبخند زیبای شما بازی میکند.


انواع نگهدارنده

نگهدارنده ثابت: بعد از اتمام ارتودنسی سیم مخصوصی پشت دندا نهای جلویی چسبانده میشود و به همین دلیل قابل مشاهده نیستند. این نگهدارنده موقعیت دندانهای جلویی را بصورت تمام وقت حفظ میکند. برای رعایت بهداشت این سیمها، از همان نخ دندانهای ارتودنسی استفاده میشود. در صورت مواجهه با شکستن آن میبایست در اولین فرصت برای تعمیر شکستگی و جلوگیری از برگشت نامرتبی دندا نها به مطب دکتر معالج خود مراجعه کنید.





نگهدارنده متحرک شفاف: از پلاستیک شفاف ساخته میشود. از نوع ارتودنسی نامرئی است و ظاهری همانند الاینرها دارد. مهمترین فایده این نوع نگهدارنده این است که موقعیت دندانهای جلویی و خلفی را بصورت همزمان حفظ میکند. همچنین این نگهدارنده ها به راحتی برداشته میشوند و حفظ بهداشت با آنها بسیار ساده است. زمان استفاده در طول شبانه روز و طول مدت کلی استفاده از نگهدارنده برای هر بیمار بصورت جداگانه توسط دندانپزشک معالج مشخص میشود.



برای آشنایی با ارتودنسی بزرگسالان اینجا کلیک کنید

بای آشنایی با ارتودنسی کودکان اینجا کلیک کنید

0 آیتم ها
تومان 0