info@drnabi.com 02188873135
September 05, 2024 - توسط مدیر

کشیدن دندان در ارتودنسی

درمان ارتودنسی فراتر از صاف کردن دندان ها است، گاهی اوقات به عنوان بخشی از برنامه درمان ارتودنسی شما ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا دندانپزشک ارتودنسی کشیدن دندان را پیشنهاد می کند که برخی از آنها عبارتند از: پوسیدگی دندان، شلوغی دندان و همچنین اصلاح رابطه فکی. به طور کلی، کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی یک عمل رایج است که می تواند عملکرد کلی و ظاهر دندان ها و فک را تا حد زیادی بهبود بخشد.

کشیدن دندان دائمی از نگرانی‌های اصلی برایِ بیمارانی است که به درمان ارتودنسی احتیاج دارند. بعضی مواقع این نگرانی آنقدر جدی است که باعث می‌شود برخی افراد به کلی از خیر ارتودنسی بگذرند تا مجبور به کشیدن هیچ‌یک از دندان‌های خود نشوند.

اینجا قصد داریم به سوالاتِ شما درباره کشیدن دندان برای ارتودنسی پاسخ دهیم و ببینیم اینکار چه موقع انجام می‌شود؟ 

در بعضی از بیماران برای درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان وجود دارد. کشیدن دندان در درمان ارتودنسی ممکن است به دلیل‌های مختلفی انجام شود. این تصمیم معمولاً بعد از ارزیابی دقیق وضعیت دهان و دندان‌ها توسط دندانپزشک ارتودنسی گرفته می‌شود. در زیر به چند دلیل رایج برای کشیدن دندان در فرایند درمان ارتودنسی اشاره می‌کنیم:


ازدحام دندان‌ها (Crowding):

یکی از شایع‌ترین دلایل کشیدن دندان‌ها در ارتودنسی، کمبود فضا برای دندان‌ها در قوس دهانی است. زمانی که دندان‌ها به دلیل فضای محدود به صورت نامرتب و روی هم رشد می‌کنند، کشیدن یک یا چند دندان می‌تواند به ایجاد فضای لازم برای جا به جایی و تنظیم صحیح دندان‌ها کمک کند. همچنین کشیدن دندان‌ها و ایجاد فضای مناسب می‌تواند به بهبود بهداشت دهان و دندان کمک کند.


اصلاح مشکلات فکی:

گاه نظم دندان‌ها و فک‌ها به شکلی است که مشکلات اسکلتی-فکی وجود دارد. در برخی موارد، کشیدن دندان‌ها می‌تواند به کنترل و اصلاح این مشکلات و تنظیم صحیح فک‌ها و همکاری بهتر دندان‌ها کمک کند. کشیدن دندان برای اصلاح بایت یک روش درمان ارتودنسی متداول است که برای رفع ناهماهنگی فک بالا و پایین استفاده می شود.

این ناهماهنگی می تواند باعث شود دندان ها به طور نامناسب روی هم قرار بگیرند. برداشتن دندان‌ها می‌تواند به ایجاد فضای بیشتری در فک کمک کند، که به دندان‌های باقی‌مانده اجازه می‌دهد تا در الگوی مناسب خود قرار گیرند. همچنین ظاهر لبخند و نیمرخ صورت را بهبود بخشد.


بهبود زیبایی و تراز دندان‌ها:

در برخی موارد، کشیدن دندان‌ها می‌تواند به بهبود ظاهر لبخند و تراز کلی دندان‌ها کمک کند. این کار می‌تواند باعث شود که دندان‌ها به صورت مستقیم‌تری قرار بگیرند و همچنین از جلو آمدن بیش از حد دندان‌ها جلوگیری کند.


 تغییرات ناشی از رشد:

در کودکان و نوجوانان، برخی تغییرات ناشی از رشد می‌تواند باعث نیاز به کشیدن دندان‌ها شود. این موضوع برای اطمینان از رشد صحیح دندان‌های دائمی بین سنین 7 تا 9 بررسی می‌شود.

 

همه آنچه که باید قبل از کشیدن دندان بدانید
هزینه کشیدن دندان

هزینه درمان کشیدن دندان بسته به محل و پیچیدگی کشیدن دندان متفاوت است. هزینه کشیدن دندان ساده کمتر از کشیدن دندان نهفته که نیاز به جراحی دارد است.


درمان کشیدن دندان

ترمیم کشیدن دندان فرآیندی است که ممکن است چندین هفته طول بکشد.

24 تا 48 ساعت اول پس از درمان کشیدن، احتمالاً محل متورم و حساس خواهد بود و ممکن است مقداری خونریزی وجود داشته باشد. خونریزی باید در روز اول کاهش یابد و تورم باید در 48 ساعت اول کاهش یابد. در هفته اول، این ناحیه شروع به ترمیم و تشکیل لخته خون می کند. لخته از استخوان و انتهای عصب محافظت می کند در حالی که بدن شروع به ترمیم استخوان و بافت می کند. ممکن است 4 تا 6 هفته طول بکشد تا محل استخراج به طور کامل بهبود یابد.

 

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

هنگام کشیدن دندان، مراقبت های بعد از آن یک جنبه بسیار مهم است. مراقبت های پس از درمان مناسب به کاهش درد، کاهش خطر عوارض و کمک به بهبودی کمک می کند.

24 ساعت اول پس از کشیدن دندان مهم ترین است، مهم است که از هر گونه فعالیتی که ممکن است لخته خون را از بین ببرد و باعث خشکی حفره شود خودداری کنید. دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که برای جلوگیری از خونریزی، حدود 45 دقیقه تا یک ساعت پس از کشیدن دندان، یک پد را گاز بگیرید.

پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت‌های پس از آن که توسط دندانپزشک ارائه می‌شود، برای ارتقای روند بهبودی و جلوگیری از هرگونه فعالیتی که ممکن است روند بهبودی را به تأخیر بیندازد، مهم است.


درد کشیدن دندان

بی حسی موضعی در تمام کشیدن دندان ها استفاده می شود. پس از از بین رفتن درمان و بیهوشی، ممکن است کمی ناراحتی و درد در اطراف ناحیه دندان کشیده شده احساس کنید، اما باید طی 24 تا 48 ساعت از بین برود.


نتیجه گیری

کشیدن دندان‌ها در درمان‌های ارتودنسی ممکن است ضروری باشد تا فضای کافی برای تراز کردن صحیح دندان‌ها فراهم شود و مشکلات اسکلتی و دندانی اصلاح گردد. این تصمیم با توجه به مطالعه و تحلیل دقیق وضعیت دهان و دندان‌ها توسط دندانپزشک ارتودنسی گرفته می‌شود. در نهایت، کشیدن دندان‌ها می‌تواند به بهبود کارایی و زیبایی دندان‌ها و لبخند شما کمک کند. همکاری با دندانپزشک ارتودنسی خود و رعایت دستورات مشتمل بر مراقبت‌های قبل و بعد از کشیدن دندان‌ها این فرآیند را موفقیت‌آمیزتر می‌کند.


برای آشنایی با دندان نهفته اینجا کلیک کنید

برای آشنایی با اتصالات ارتودنسی اینجا کلیک کنید

 

0 آیتم ها
تومان 0