info@drnabi.com 02188873135
April 24, 2022 - توسط مدیر

نحوه صحیح مسواک زدن با براکتهای ارتودنسی

دانستن نحوه مسواک زدن با ارتودنسی برای سلامت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی ضروری است. رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها همیشه برای همه مهم است. با این حال این مسئله برای بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی هستند مقداری چالش برانگیز می شود.

ارتودنسی به خودی خود باعث پوسیدگی دندانها نمی شود ولی گیر غذایی که با وجود براکت ها و سیم های ارتودنسی ایجاد میشود  باعث افزایش خطر تشکیل پلاک، التهاب و سایر مشکلات دندانی می شود.

بنابراین  مطب ارتودنسی دکتر نبی شما را با روش های صحیح مسواک زدن آشنا می کند. به این ترتیب، وقتی زمان برداشتن براکت ها فرا می رسد، دندان های صاف، مرواریدی و سالمی خواهید داشت!

اثرات مسواک نزدن دندان ها با ارتودنسی

غذایی که در اطراف براکت ها جمع می‌شود منجر به تشکیل دشمن شماره یک سلامت دهان یعنی پلاک دندان می‌شود.

این پلاک یک لایه نازک حاوی باکتری های مضر است، چسبنده است و به راحتی به سطوح دندان شما می چسبد. عدم حذف پلاک منجر به حفره های دندانی یا عفونت لثه می شود.

هم حفره ها و هم عفونت لثه عواقب طولانی مدتی پس از برداشتن ارتودنسی شما دارند. با حفره های دندانی، پلاک به طور دائم مینای دندان را از بین می برد. و مینای تخریب شده ممکن است نیاز به پر کردن دندان داشته باشد. مسواک زدن منظم و مناسب در طول زندگی شما مهم است، اما در زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید ضروری است.

راهنمای گام به گام نحوه مسواک زدن دندان ها با ارتودنسی

نه تنها باید مسواک زدن منظم را به یک عادت تبدیل کنید، بلکه باید تکنیک مناسب را نیز بدانید! این مراحل را در روال مسواک زدن خود بگنجانید.

مرحله 1: مسواک زدم اطراف براکتها

شما باید مسواک ارتودنسی را در 3 موقعیت مختلف (بالای براکتها، زیر براکتها و جلوی براکتها) بچرخانید تا تمام مواد غذایی از براکتهای شما خارج شود و دندان ها تمیز شوند.

بالای براکتها: از بالای براکتها شروع کنید. موهای مسواک را 45 درجه به سمت پایین زاویه دهید و به اندازه کافی فشار وارد کنید تا نوک موها زیر سیم قرار گیرند. سپس، قبل از حرکت به زاویه بعدی، چندین بار از یک طرف به سمت دیگر مسواک بزنید.



زیر براکتها: در مرحله بعد، زیر براکتها را برس بزنید. موهای مسواک را 45 درجه به سمت بالا زاویه دهید، به اندازه کافی فشار وارد کنید تا نوک مسواک ها زیر سیم قرار گیرند و قبل از حرکت به زاویه بعدی، چندین بار از یک طرف به سمت دیگر مسواک بزنید.

جلوی براکتها: با استفاده از یک حرکت دایره ای ملایم، مستقیماً بالای سیم بکشید و این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

مرحله 2: خط لثه را به آرامی مسواک بزنید

خط لثه جایی است که دندان ها و لثه ها به هم می رسند. این یک منطقه بحرانی است زیرا به راحتی پلاک ایجاد می شود و باعث بیماری لثه می شود.

این دو منطقه حیاتی را فراموش نکنید!

مرحله 3: سطوح جونده و پشت دندان های خود را کاملا مسواک بزنید

این دو حوزه حیاتی را فراموش نکنید!

شیارها و فرورفتگی های عمیق، سطوح جونده ی دندان های عقب شما را می پوشانند. در این نواحی کوچک به راحتی ذرات غذا، پلاک و باکتری ها تجمع پیدا می کنند. موها را صاف روی سطوح جویدنی دندان های عقب خود نگه دارید. برای تمیز کردن داخل شیارها از یک حرکت شستشوی ملایم استفاده کنید.

سطح نهایی تمیز کردن پشت دندان شما است. نادیده گرفتن این سطح آسان است، اما پلاک به راحتی در اینجا جمع می شود. موها را با زاویه 45 درجه نسبت به لثه ها قرار دهید و به آرامی مسواک را به جلو و عقب حرکت دهید تا تمام سطح پشتی هر دندان تمیز شود.

به خاطر داشته باشید که در هر بار مسواک زدن حداقل 2 تا 3 دقیقه مسواک بزنید تا از تمیزی هر سطح مطمئن شوید. بنابراین اگر به یک بازه زمانی خاص نیاز دارید، دندان های خود را به این صورت مسواک بزنید:

90 ثانیه برای مرحله 1

30 ثانیه برای مرحله 2

30-60 ثانیه برای مرحله 3

شما باید حداقل سه بار در روز یا بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید! این نخ دندان برای زمانی که براکت دارید مفید است.

بهترین مسواک برای ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان هنگام درمان ارتودنسی نیازمند زمان و تلاش بیشتری برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها است. بهبود مسواک ها توانایی شما را برای جفظ سلامتی از بیماری های دهان و دندان در عین صاف کردن دندان ها افزایش می دهد. شما می توانید یک مسواک برقی ارتودنسی  یا یک مسواک دستی برای حفظ بهداشت دهان و دندان انتخاب کنید.

 

محبوبیت مسواک های برقی به دلیل پیشرفت های تکنولوژی از جمله بلوتوث و اولتراسونیک همچنان در حال افزایش است. برخی از افراد هنوز مسواک دستی ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند، که می‌تواند به اندازه کافی دندان‌هایشان را در حین درمان ارتودنسی تمیز کند.

هنگام انتخاب مسواک دستی ارتودنسی، این نکات را در نظر داشته باشید:

یک برس کوچک دسترسی به تمام نواحی دهان را آسان تر می کند.

موهای انتهای گرد از بافت های دهان در برابر آسیب محافظت می کنند.

موهای نرم باعث تحریک و آسیب کمتری به لثه های شما می شود.

 
نحوه استفاده از مسواک بین دندانی

این وبلاگ را بخوانید تا بدانید چگونه مسواک زدن بین دندانی می تواند سلامت دهان شما را بهبود بخشد.

علاوه بر استفاده از مسواک ارتودنسی، مسواک زدن بین دندانی روش بسیار موثر دیگری برای حفظ سلامت دندانها است.

مسواک بین دندانی یک مسواک کوچک با طراحی خاص است که برای تمیز کردن بین دندان‌ها یا براکت‌هایی که مسواک به آن دسترسی ندارد استفاده می‌شود. کسانی که براکت ندارند از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن بین دندان‌هایا ایمپلنت ها استفاده می‌کنند، اما بیماران ارتودنسی از آن برای تمیز کردن اطراف و بین براکت‌ها و سیم‌های روی دندان‌های خود استفاده می‌کنند.



بیماران ارتودنسی باید یک بار در روز پس از مسواک زدن با مسواک ارتودنسی از مسواک بین دندانی استفاده کنند.

برای استفاده صحیح از مسواک بین دندانی، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

مسواک را در دو طرف براکت ها به بالا و پایین حرکت دهید.

هنگام حرکت از دندانی به دندان دیگر، مسواک را از امتداد سیم ارتودنسی عبور دهید و به بالا و پایین بردن آن ادامه دهید.

بعد از هر بار استفاده بشویید.

زمانی که برس شروع به فرسوده شدن کرد، آن را تعویض کنید.

برای آشنایی با نبایدهای ارتودنسی اینجا کلیک کنید


0 آیتم ها
تومان 0