info@drnabi.com 02188873135
March 02, 2022 - توسط مدیر

نبایدهای ارتودنسی

منظور از نبایدهای ارتودنسی مجموعه کارهایست که انجام دادن آنها باعث اختلال در روند درمانی ارتودنسی میشود. اولین نباید ارتودنسی، نخوردن بعضی غذاها است. غذاهای سفت و چسبناک به دلیل اینکه احتمال شکسته شدن براکتها را بالا میبرد ممنوع میباشد. اینها شامل یخ، نان خشک، شکلاتهای سخت، نارگیل، گوشه های خشک پیتزا، ساندویچ، سیب کامل، هویج، نان باگت، آبنبات، شیرینی های حاوی مغزیجات، آجیل، ذرت بوداده، زیتون هسته دار میوه های هسته دار و ... هستند. گاز گرفتن این غذاها می تواند باعث کج شدن یا شکستن سیم و براکتهای ارتودنسی شود. هویج را به صورت آب هویج میل کنید، میوه ها را به تکه های کوچک خرد کرده و میل نمایید. ساندویچ خود را به لقمه های کوچک تقسیم کنید و مغزیجات را به صورت آسیاب شده مصرف نمایید.
با کنده شدن براکت نیرو از آن دندان برداشته میشود و سیم های ماه بعد جا نمیرود و درمان به تعویق میافتد. بنابراین اگر براکتی در اثر نیروی اظافی وارد شده به آن شکسته شود در اولین فرصت با پزشک خود تماس گرفته تا در اسرع وقت جایگزین شود. 
مواردی مثل پاپ کورن و پفک، پتانسیل گیر کردن زیر براکتها را دارند که تحریک شدید لثه را میتوانند به همراه داشته باشند. همچنین مصرف غذاهایی که حاوی قند بالا هستند باید محدود شود، چرا که سبب پوسیدگی و آسیب رساندن به دندانها میشود. استفاده از نوشیدنیهای گازدار، دارای رنگ افزودنی، نوشیدنیهای رنگی مانند چای و قهوه در طول درمان ارتودنسی میتواند باعث تغییر رنگ دندانها شود.
دومین نباید ارتودنسی دندان، پرهیز از دست زدن به دندان هاست. تقریبا بیشتر افرادی که ارتودنسی انجام می دهند، متاسفانه دندان های خود دست می زنند. این کار دو ضرر آشکار به دندان های شما وارد می کند. احتمال کنده شدن براکت ها یکی از این ضررهاست که شیوع بالایی دارد. و دومین ضرر، انتقال باکتری های فراوان به دندان و دهان شماست؛ چون بهداشت دهان در هنگام ارتودنسی دندان بسیار اهمیت دارد، لذا از دست زدن به براکت ها پرهیز نمایید.
یکی دیگر از کارهایی که نباید در هنگام ارتودنسی دندان انجام دهید، عادات اشتباه فردی هست. این عادات عبارتند از: جویدن ناخن، جویدن سر خودکار، جویدن یخ، شکستن تنقلات با دندان، گاز زدن میوه ها و.... ترک این عادات به روند درمانی ارتودنسی بسیار کمک می کند.