info@drnabi.com 02188873135
March 05, 2022 - توسط مدیر

انواع ارتودنسی

1- ارتودنسی با براکتهای فلزی

2- ارتودنسی با براکتهای مونوکریستالین یا سرامیکی

3- ارتودنسی لینگوال

4- ارتودنسی نامرئی یا شفاف (الاینر)

5-ارتودنسی متحرک


براکت چیست

مربع های کوچکی هستند که به مینای دندان متصل میشوند. براکتها محل کوچکی برای عبور سیم فلزی دارند که تمام دندان های شما را به هم متصل می کند و نیروی وارد شده توسط سیم را به دندان منتقل میکنند. این قطعات فلزی در طول درمان روی دندان های شما باقی می مانند و سپس در انتها برداشته می شوند.


ارتودنسی با براکتهای فلزی

براکتهای فلزی که از استیل خالص ساخته شده اند متداولترین روش درمانی هستند. براکتهای امروزی بسیار کوچکتر از قدیم هستند، بنابراین ظاهر بهتری دارند. کار کردن با آنها راحت است، چسبندگي خوبي به دندان دارند، مقاومت فشاری آنها بالا است و نسبت به سایر انواع براکتهای ارتودنسی هزینه کمتری دارند. بنابراین در درمان افراد رواج بیشتری دارد.




ارتودنسی با براکتهای سرامیکی

براکتهای سرامیکی حداقل درد را دارند، تا حد زیادی مشابه انواع فلزی هستند و وجه تمایز آنها در جنس آنهاست که از سرامیک شفاف ساخته شده اند. سیم ارتودنسی مورد استفاده در این براکتها نیز میتواند کمی سفید تر از انواع فلزی باشد که به کمتر نمایان بودن آنها کمک میکند. از نظر میزان تاثیر بر برطرف نمودن مشکلات دندانی و ارتودنتیک این براکتها تا حد زیادی مشابه انواع فلزی هستند و در بیشتر بیمارانی که فاقد بینظمی های شدید هستند میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. هرچند که تشخیص نهایی این امر تماماً بستگی نظر پزشک دارد. از نقاط ضعف براکتهای سرامیکی شکننده بودن آنها و تغییر رنگ دادن کشها در فاصله بین دو ویزیت است.



ارتودنسی نامرئی

پلاکهای شفاف متحرکی به نام الاینر هستند که تعداد آن با توجه به شرایط بیمار تعیین میشود. ان پلاکها که با تکنولوژی و نرم افزارهای پیشرفته ساخته ميشوند، از آخرین دستاوردهای نوین و پیشرفته ارتودنسی است که بسیار راحت، بهداشتي و موثر هستند.

مزایای الاینرهای شفاف و علت اصلی محبوبیت و تقاضای روز افزون آن در بزرگسالان، نامحسوس و نامرئی بودن آن است. این ویژگی کمک میکند بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفتند با اعتماد به نفس و راحت ظاهر شوند، چرا که کسی متوجه درمان ارتودنسی آنها نمیشود.


هر الاینر برای دو هفته و 22 ساعت در شبانه روز باید استفاده شود، و فقط موقع خوردن ،آشامیدن و مسواک باید از دهان خارج شود. با تعویض هر پلاک با نیروی برنامه ریزی شده، به مرور دندانها در جهت صحیح حرکت میکنند.

برای آشنایی با نحوه استفاده از ارتودنسی شفاف اینجا کلیک کنید


ارتودنسی لینگوال

در روش ارتودنسی لینگوال براکتها به سطوح داخلی دندانهای چسبیده ميشوند و اصلا کسی متوجه آن نمیشود. دیده نشدن از مزایای آن و تداخل در غذا خوردن، برخورد با زبان و مشکلات بهداشتی از مشکلات آن است. معمولا این روش در کشور ما انجام نمیشود.






ارتودنسی متحرک

دستگاه ارتودنسی متحرک (پلاک ارتودنسی) بر روی دندانهای شما قرار می گیرد و این قابلیت را دارد تا  آنرا برای لحظاتی از دهانتان خارج سازید و مجدد استفاده کنید. معمولا برای حرکات خفیف دندانی استفاده می شود.






برای آشنایی با ارعتودنسی کودکان اینجا کلیک کنید

0 آیتم ها
تومان 0