info@drnabi.com 02188873135
August 18, 2024 - توسط مدیر

مراحل ارتودنسی

آشنایی با مراحل ارتودنسی

درمان ارتودنسی دندان با نگرانی‌هایی برای افراد همراه است. در این زمینه آشنایی با مراحل ارتودنسی می‌تواند فرد را با روند درمان آشنا کرده تا از میزان نگرانی‌های او کاسته شود. همچنین برخی از موارد هم هستند که بر مراحل ارتودنسی دندان تأثیر می‌گذارند و باید با آنها آشنا شوید.

نحوه ارتودنسی دندان با توجه به نوع آن متفاوت است. انتخاب میان روش‌های مختلف نیز باید بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند سن فرد، میزان ناهنجاری، هزینه و … تعیین شود تا در نهایت بهترین نتیجه حاصل شده و لبخند زیبایی برای فرد ایجاد شود. در ادامه به بررسی کامل مراحل ارتودنسی دندان  می‌پردازیم.


1- مشاوره اولیه و ارزیابی
الف. معاینه اولیه

- معاینه بالینی: دندانپزشک ارتودنسی دهان، دندان‌ها و فک‌های شما را بررسی می‌کند. آیا دندان‌ها به طور صحیح و منظم هستند؟ آیا ناهنجاری‌های فکی مثل اوربایت یا آندربایت و ... وجود دارد ؟

ب. تصویربرداری و تهیه مدارک بالینی

- رادیوگرافی: تصویربرداری پانورامیک ((OPG و لترال سفالومتریک برای بررسی دقیق‌تر وضعیت دندان‌ها، ریشه ها، زوایای فک و صورت، دندان‌های نهفته یا ناهنجاری‌های استخوانی انجام میشود.




- فتوگرافی: عکسهای صورت و داخل دهانی با استفاده از آینه، دهان باز کن و دوربین عکاسی تهیه میشود. با استفاده از این عکسها تغییرات و حرکتهای دندانی در طول درمان ارزیابی میشود.



- اسکن داخل دهانی: با اسکنرهای دیجیتالی مدل سه‌بعدی از دندانهای شما تهیه میشود. این مدل‌ها به دندانپزشک کمک می‌کنند تا برنامه درمانی دقیق‌تری را بر اساس وضعیت شما طراحی کند.



برای آشنایی بیشتر مدارک و عکسهای مورد نیاز تشخیص اینجا کلیک کنید


2- برنامه‌ریزی درمان
الف. تحلیل و تشخیص

- بررسی نتایج رادیوگرافی، فتوگرافی و مدل سه بعدی: دندانپزشک ارتودنسی مشکلات دندانی و فکی شما را با دقت بررسی می‌کند و طرح درمانی مناسب را تهیه می‌کند. 

ب. برنامه‌ریزی دقیق

- انتخاب نوع دستگاه ارتودنسی: درباره نوع دستگاه ارتودنسی مناسب، مثل براکت های فلزی، سرامیکی، یا الاینرهای شفاف (اینویزیلاین) تصمیم‌گیری میشود.

برای آشنایی بیشتر با انواع ارتودنسی اینجا کلیک کنید

- برنامه‌ریزی مدت زمان:  مدت زمان تقریبی درمان تعیین میشود. درمان شما ممکن است بسته به پیچیدگی مشکل از 6 ماه تا 2 سال متغیر باشد.

برای آشنایی بیشتر با طول درمان ارتودنسی اینجا کلیک کنید


3- نصب دستگاه‌های ارتودنسی
الف. آماده‌سازی دندان‌ها

- تمیز کردن دندان‌ها: قبل از نصب براکت‌ها، دندان‌ها باید به طور کامل تمیز شوند. در صورت نیاز دندان‌پزشک سطح دندان‌های شما را از هرگونه پلاک و جرم پاک می‌کند.

ب. نصب براکت‌ها

- چسباندن براکت‌ها: براکت‌ها به کمک کامپوزیت مخصوص با دقت و جانمایی درست درسطح دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

- نصب سیم‌ها و الاستیک‌ها: سیم‌های فلزی نازک از میان براکت‌ها عبور داده می‌شوند و با کش‌های الاستیکی (اورینگ) در جای خود محکم می‌شوند.

4-  تنظیمات دوره‌ای (فالوآپ)

الف. مراجعات منظم

- تنظیم و بررسی: تنظیم و تعویض سیم‌ها به صورت ماهانه برای حفظ و افزایش فشار مورد نیاز برای حرکت دندان‌ها انجام می شود.


5- برداشتن دستگاه‌های ارتودنسی
الف. برداشتن براکت‌ها

- برداشتن براکت‌ها و سیم‌ها: بعد از پایان درمان با استفاده از ابزارهای تخصصی برداشتن براکت‌ها بدون آسیب رساندن به دندان‌ها انجام میشود.

ب. تمیز کردن دندان‌ها

- پاکسازی باقی‌مانده چسب: تمیز کردن و پالیش چسب‌های باقی‌مانده از سطح دندان‌ها به کمک ابزارهای بخصوص صورت میگیرد.


6- حفظ مو قعیت دندانها با  نگهدارنده (Retainer)
الف. ساخت نگهدارنده

- تهیه قالب: قالب‌گیری از دندان‌ها و ارسال آن به لابراتور برای ساخت نگهدارنده مناسب پس از برداشتن براکتها ضروری است.

ب. نصب نگهدارنده

-  استفاده از از نگهدارنده: برای حفظ موقعیت جدید دندان‌ها نگهدارنده متحرک یا ثابت به شما داده می‌شود و شما باید آن را طبق دستور دندانپزشک استفاده کنید. دندانپزشک ارتودنسی به شما نکاتی مثل نحوه تمیز کردن نگهدارنده و استفاده درست از آن را شرح می‌دهد که باید به آن پایبند باشید.

برای آشنایی بیشتر با نگهدارنده ارتودنسی اینجا کلیک کنید


7-  تهیه مدارک پایان درمان و پیگیری
الف. تهیه مدارک پایان درمان

- عکسهای فتوگرافی: پس از برداشتن ارتودنسی تهیه عکسهای فتوگرافی صورت و داخل دهانی از نتیجه درمان باید انجام شود.

ب. چکآپهای بعد درمان

- مراجعات دوره‌ای: ویزیت‌های منظم برای بررسی و حفظ نتایج درمان ضروری است. 1 ماه- 3 ماه- 6 ماه و سپس سالی یکبار بعد از برداشتن ارتودنسی به دندانپزشک ارتودنسی مراجعه کنید تا از حفظ موقعیت دندان‌ها و سلامت نگهدارنده اطمینان حاصل کنید.





0 آیتم ها
تومان 0