info@drnabi.com 02188873135
August 02, 2024 - توسط مدیر

براکت های سلف لیگیتینگ در ارتودنسی

دستگاههای ارتودنسی ثابت می توانند موقعیت دندان ها و فک شما را تنظیم کنند. یک دندانپزشک ارتودنسی ممکن است آنها را برای کمک به مرتب کردن دندان‌های کج، اصلاح فاصله بین دندان‌ها یا اصلاح رابطه فک بالا و پایین توصیه کند.

هنگامی که ارتودنسی دارید، وسایل کوچکی به نام براکت به دندان شما متصل می شود. این براکت‌ها می‌توانند در انواع مختلف به صورت فلزی یا سرامیکی، معمولی یا سلف لیگیتینگ باشند. یک سیم فلزی نازک به نام آرچ وایر از میان این براکت ها عبور می کند. سیم و براکتها به تدریج با اعمال نیرو  دندان های شما را به موقعیت مورد نظر حرکت می دهد.



براکتهای معمولی با ارینگ (کشهای رنگی که معمولاً روی براکت هامی بینید) سیم ها را در جای خود نگه می دارند. تقریبا هر 4 تا 6 هفته یکبار به دندانپزشک ارتودنسی خود مراجعه می‌کنید.




براکتهای سلف لیگیتینگ هیچ گونه اتصال الاستیکی ندارند. این مدل براکت ها با یک در کوچک که بر روی آنها طراحی شده سیم ها را در جای خود نگه می دارند. این باعث می شود آنها همیشه فعال باشند و دندان ها با سرعت بیشتری حرکت کنند. معمولاً هر ۶ تا ۸ هفته به دندانپزشک ارتودنسی خود مراجعه می‌کنید تا وضعیت دستگاه‌ها و حرکت دندان‌ها بررسی شود.




آیا براکت های سلف لیگیتینگ نیاز به سفت کردن دارند؟

مانند براکتهای معمولی، براکتهای سلف لیگیتینگ نیز به ویزیت های دوره‌ای نیاز دارند. در طول درمان، دندانپزشک ارتودنسی پیشرفت شما را ارزیابی می کند و همچنین ممکن است سیم شما را تنظیم یا جایگزین کند، که باعث میشود نیروی وارد شده بر روی دندان های شما را تغییر دهند و به آنها کمک کنند تا به تدریج به موقعیت های جدید خود بروند.

 

مزایای براکت های سلف لیگیتینگ

کاهش زمان درمان به دلیل اصطکاک کمتر و حرکت آزادانه‌تر سیم، دندان‌ها ممکن است سریع‌تر به موقعیت مطلوب جابجا شوند.

براکت‌های سلف لیگیت نیاز به تنظیمات مکرر کمتری دارند، که این به معنی مراجعات کمتر به دندانپزشک ارتودنسی است.

براکت‌های سلف لیگیتینگ جاهای کمتری برای گیر کردن غذا و ایجاد پلاک دارند، که این بهداشت دهان و دندان را آسان تر می‌کند.

براکت های سلف لیگیتینگ قوس فکی پهن تری ایجاد میکنن که منجر به خط لبخند عریض تر و زیبا تر میشود.


معایب براکتهای سلف لیگیتینگ

یکی از این موارد، خرابی درب براکت است. این امکان وجود دارد که باز و بسته شدن مکرر براکت ها یا ایجاد جرم بر رو آنها منجر به ساییدگی و پارگی شود. به همین دلیل، ممکن است درب آنها بسته نمانند یا به سختی باز شود و نیاز به تعویض داشته باشند.

این روش معمولاً هزینه بالاتری نسبت به براکت‌های سنتی دارد. این به این دلیل است که آنها از نوع پیشرفته تری از فناوری استفاده می کنند.

 

در انتها

ارتودنسی سلف لیگیت، یک روش پیشرفته و کارآمد در درمان مشکلات دندانی است که مزایای بسیاری از جمله کاهش زمان درمان و افزایش راحتی بیمار را به همراه دارد. با این حال، عوامل مختلفی ممکن است بر انتخاب شما تأثیر بگذارند، از جمله هزینه و نیازهای خاص دندانی شما. برای تعیین مناسب‌ترین روش برای شرایط خاص شما، مشورت با یک دندانپزشک ارتودنسی با تجربه بسیار مفید خواهد بود. او می‌تواند شما را بر اساس وضعیت دندان‌ها و فک‌هایتان و همچنین توقعات و نیازهای شخصی‌تان راهنمایی کند.


برای مشاهده انواع ارتودنسی اینجا کلیک کنید

0 آیتم ها
تومان 0