info@drnabi.com 02188873135
August 15, 2024 - توسط مدیر

رژیم غذایی در طول درمان ارتودنسی

رژیم غذایی ارتودنسی و توصیه‌های عمومی

در طول درمان ارتودنسی، انتخاب غذاهای مناسب نه تنها از آسیب به دستگاه‌های ارتودنسی جلوگیری می‌کند بلکه به حفظ سلامت دهان و دندان‌ها نیز کمک می‌نماید. برای طول عمر براکتها و سیم های ارتودنسی باید رژیم خاصی را رعایت کرد، زیرا عدم رعایت رژیم غذایی با عث جدا شدن براکتها از دندان یا خم شدن سیم میشود  که روند درمان را طولانی تر و هزینه های اضافه به همراه دارد. هر براکتی که کنده شود شما را از برنامه درمان دور میکند  و در بعضی مواقع ممکن است 4 یا 5 ماه درمان به تاخیر بیفتد.

در مقاله ی زیر لیست جامع و کاملی در مورد بایدها و نبایدهای خوراکی در زمان درمان ارتودنسی را برای شما عزیزان به اشتراک گذاشته ایم:


1- مواد غذایی ممنوع در درمان ارتودنسی

- مواد غذایی سخت:

غذاهای سخت به دلیل فشار زیادی که وارد می‌کنند، می‌توانند باعث شکستن براکت‌ها یا خم شدن سیم‌های ارتودنسی شوند. مصرف این غذاها شدیداً منع می‌شود. از گاز زدن یا جویدن هر خوراکی که فکر میکنید نیروی اضافه به براکتها وارد میکند اجتناب کنید.

نمونه‌ها ته دیگ، مغزها، پاپ کورن، یخ، نان‌های خشک و سفت، سبزیجات سفت مثل هویج خام، میوه‌های سفت مثل سیب.


- مواد غذایی چسبنده:

این نوع مواد غذایی به براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی چسبیده و ممکن است باعث جدا شدن آنها شوند. همچنین بهداشت دهان را دشوار می‌کنند.

نمونه‌ها آدامس، کارامل، تافی، پفک، کرم‌های شکلاتی


-مواد غذایی قندی:

مصرف مواد غذایی قندی باید محدود شود چرا که خطر تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان‌ها در طول دوره ارتودنسی افزایش می‌یابد. به دلیل حضور براکت‌ها و سیم‌ها، تمیز کردن همهٔ سطوح دندان‌ها ممکن است چالش‌برانگیز باشد.

نمونه‌هانوشیدنی‌های گازدار، شکلات‌ها و آب‌نبات‌ها، دسرهای قندی


2- مواد غذایی مناسب درمان ارتودنسی

- مواد غذایی نرم و سهل‌الهضم:

حفظ سلامت عمومی، از جمله سلامت دهان و دندان، با خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی حیاتی ضروری است. انتخاب وعده های غذایی سازگار با ارتودنسی می تواند احتمال بروز مشکلات را کاهش دهد.این نوع غذاها به راحتی جویده شده و به دستگاه‌های ارتودنسی آسیب نمی‌زنند.

لبنیات: ماست، پنیر، شیر

پروتئین‌ها: تخم‌مرغ، ماهی، مرغ و گوشت‌های نرم و پخته مثل خورشت‌ها

کربوهیدرات‌ها: پوره سیب‌زمینی، ماکارونی پخته، برنج نرم، نان‌های نرم

میوه‌ها: موز، توت‌فرنگی، انجیر، برخی کمپوت‌های میوه‌ها و کنسروهای بدون شکر اضافی

سبزیجات نرم به صورت خام سبزیجات سفت به صورت پخته: خام مانند خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو که به قطعات کوچک باید خرد شود. پخته مانند هویج پخته، کدو حلوایی پخته، لبو.


- نوشیدنی ها

آب: نوشیدن آب با از بین بردن ذرات غذا، میکروب ها و اسیدها از خشکی دهان و پوسیدگی دندانها و بیماری لثه جلوگیری میکند.


نتیجه‌گیری

در طول درمان ارتودنسی، تغذیه مناسب و مراقبت‌های روزانه از دهان و دندان‌ها بسیار مهم است. انتخاب مواد غذایی نرم، اجتناب از مواد غذایی سخت و چسبنده، و رعایت بهداشت دهان از موارد کلیدی برای جلوگیری از مشکلات و تسهیل فرآیند درمان است. پیروی از توصیه‌های دندانپزشک ارتودنسی و مراقبت‌های منظم می‌تواند موفقیت در درمان ارتودنسی و حفظ سلامتی دهان و دندان‌ها را تضمین کند.


برای مشاهده علت تورم لثه در درمان ارتودنسی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده بهداشت حین درمان ارتودنسی اینجا کلیک کنید


 

0 آیتم ها
تومان 0