info@drnabi.com 02188873135
December 15, 2021 - توسط مدیر

ارتودنسی کودکان

ارتودنسی دندان برای کودکان با استفاده از تکنیک های پیشرفته در بازه سنی ۷ تا ۱۱ سال مقدور است. انجام ارتودنسی برای کودکان در مقایسه با سنین بالاتر، سرعت بهبود بیشتر، اثرات سوء و عوارض کمتری در پی خواهد داشت. از سوی دیگر انجام ارتودنسی کودکان علاوه بر شناسایی زودهنگام  مشکلات، روند حذف و تسهیل مشکلات دندان و فک را تسریع بخشیده و سبب صرفه جویی در هزینه ارتودنسی و یا جلوگیری از جراحی در سنین جوانی میشود.

انجام اولین معاینه ارتودنسی در سن 7 سالگی توصیه میشود. در این سن دندانپزشک میتواند مشکلات نامحسوس فک و دندانهای در حال رشد را به موقع شناسایی کند و با ارزیابی دقیق آنها زمان و شیوه مناسب درمان را طرح ریزی کند. این مشاوره با هدف هدایت و آگاه کردن والدین از وضعیت دندانی فکی کودک میباشد و به صرفه ترین زمان جهت شروع درمان را پیش بینی میکند. بیشتر کودکان بین 9 تا 14 سالگی تحت درمان فعال ارتودنسی قرار میگیرند.

ارتودنسی دندان کودکان تحت عنوان ارتودنسی پیشگیری نیز شناخته میشود. در این سن، دندانهای دائمی در حال شکل گیری و رویش میباشند و فک نیز هنوز در حال رشد کردن است و بسیاری از مشکلات دندانی و فکی را میتوان بسیار آسانتر برطرف نمود. دندانپزشکان توصیه میکنند مشکلات دندانپزشکی را در زمانی که هنوز کودک در حال رشد است، انجام دهید. همین که رشد کودک متوقف میشود، درمان طولانی تر شده و ممکن است پیچیده تر شود.

معاینه به موقع باعث میشود

1. اگر روشهای پیشگیری مناسب باشد اقدامات لازم آغاز میشود و زمان مناسب درمان از دست نمیرود.

2. اگر سن بیمار برای شروع درمان کم باشد درمان مناسب به تعویق میافتد و والدین از زمان مناسب آن آگاه میشوند.

3. در اکثر موارد، دندانپزشک پس از معاینه کودک صرفا توصیه میکند که کودک تحت معاینات سالیانه و منظم جهت ارتودنسی پیشگیری قرار گیرد تا وضعیت دندانهای کودک را تحت نظر داشته باشد و در صورت لزوم در زمان مناسب درمانهای ارتودنسی لازم را برای کودک آغاز نماید.

ارتودنسی پیشگیری

مهمترین مزیت ارتودنسی پیشگیری این است که بسیاری از مشکلات دندانی و فکی را اصلاح میکند و از بروز مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری میکند. البته باید در نظر داشت که ارتودنسی پیشگیری مرحله اول درمان است و مرحله دوم و تکمیلی درمان یعنی ارتودنسی ثابت (درمانها با براکتهای ارتودنسی) در سن بالاتر و در زمان مناسب انجام می گیرد. نکته حائز اهمیت این است که انجام درمان ارتودنسی پیشگیری در سن مناسب، درمان ارتودنسی ثابت را در سنین بالاتر آسانتر و دوره درمان آن را کوتاهتر میکند. البته در موارد محدودی نیز، انجام ارتودنسی دندان در کودکان نیاز به درمانهای ارتودنسی در سنین بالاتر را به طور کامل از بین می برد.

مواردی که نیاز به درمان ارتودنسی پیشگیری درکودکان است:

1. دیر افتادن دندان شیری، یعنی سن کودک ازسنی که دندان شیری باید بیفتد گذشته ولی دندان شیری هنوز در دهان باقی مانده است.

2. تنفس دهانی، در این شرایط معمولا کودک به راحتی نمیتواند از راه بینی تنفس کند و در اکثر اوقات دهان وی باز است و از راه دهان نفس میکشد.

3. عادت مکیدن انگشت، در صورتی که کودک پس از 5 سالگی همچنان عادت مکیدن انگشت دارد و آن را ترک نکرده است حتما باید جهت درمان آن اقدام نمود.

4. جلو بودن یا عقب بودن فک

5. شلوغی و نامرتبی دندانها ، وجود دندانهای اضافه، کم بودن تعداد دندانها

برای آشنایی با ارتوپدی فک اینجا کلیک کنید

برای آشنای با اثرات بلند مدت مکیدن انگشت در کودکان اینجا کلیک کنید


0 آیتم ها
تومان 0