info@drnabi.com 02188873135
August 04, 2024 - توسط مدیر

درمان ارتودنسی چقدر طول میکشد؟؟

یکی از سوالات پر تکرار که همیشه ذهن بیمار را درگیر میکند دانستن مدت زمان درمان ارتودنسی است. طول درمان ارتودنسی دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد  که می‌تواند از چند ماه تا چند سال متغیر باشد. برای اطلاع دقیق ازروند درمان و طول درمان حتما باید با یک دندان پزشک ارتودنسی مشاوره داشته باشید. او میتواند پس از ارزیابی دقیق وضعیت دهانی بیمار، مدت زمان تقریبی درمان را تخمین بزند و برنامه درمانی مورد نیاز را پیشنهاد دهد.
در ادامه به بررسی عواملی که می‌توانند بر مدت زمان درمان تأثیر بگذارند، می‌پردازیم:

عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان درمان ارتودنسی:

- نوع ناهنجاری دندانی و فکی
مشکلات جزئی: مانند فاصله‌های کوچک بین دندان‌ها یا چرخش‌های جزئی دندان‌ها که ممکن است ظرف چند ماه تا یک سال تصحیح شوند.

مشکلات متوسط: مشکلاتی مانند ازدحام دندان‌ها، ناهنجاری‌های جزئی فک یا دندان‌های نهفته که معمولاً نیاز به 1.5 تا 2 سال درمان دارند.

مشکلات پیچیده: مانند ناهنجاری‌های شدید فک (مثل اوربایت، آندربایت، جراحی فک)، نیاز به کشیدن دندان‌ها و سایر ناهنجاری‌های ساختاری که ممکن است نیاز به 2 تا 3 سال درمان داشته باشند.

- سن بیمار
کودکان و نوجوانان:  از آنجا که فک و دندان‌های آن‌ها هنوز در حال رشد و شکل‌گیری هستند، درمان در این دوره سریع‌تر و مؤثرتر است.

بزرگسالان:  درمان ممکن است بیشتر طول بکشد زیرا استخوان‌های فک متراکم تر است و سرعت حرکت دندانها را کمتر میکند.

- نوع دستگاه ارتودنسی
سرعت حرکت دندانها در انواع ارتودنسی بستگی به نوع ناهنجاری فکی، دندانی دارد. در بعضی انواع ناهنجاریها ارتودنسی ثابت سریع تر عمل میکند، در بعضی موارد ارتودنسی شفاف سریع تر به نتیجه میرسد.

ارتودنسی ثابت:  ساده‌ترین و معمول‌ترین نوع دستگاه‌های ارتودنسی که سرعت درمان خوبی دارند. وقتی ارتودنسی ثابت دارین قطعات کوچکی به نام براکت‌ بر روی دندانهای شما متصل شده و یک سیم فلزی نازک از داخل شیار آنها عبور میکند که با اعمال نیرو باعث حرکت و مرتب شدن دندانهای شما میشوند. اینها معمولاً برای اصلاح نامرتبی های شدیدترو زمانی که به کشیدن دندان احتیاج هست توصیه می شوند.



ارتودنسی شفاف (الاینرهای شفاف):  پلاک های شفاف و پلاستیکی هستند که هر دو هفته یکباربا با جابجایی دندان‌ها تعویض می‌شوند. فقط برای غذا خوردن و مسواک باید الاینرها را بردارید، آن‌ها را تقریباً در تمام روز حدود 20 تا 22 ساعت استفاده کنید. پیروی نکردن از برنامه درمانی، مدت زمان مورد نیاز برای استفاده از آنها را طولانی می کند. ارتودنسی شفاف بهترین و سریع ترین انتخاب برای بستن فضاهای بین دندانی هستند و معمولا ناهنجاریهای خفیف و متوسط را با آنها درمان میکنند.



- رعایت دستورات تخصصی و همکاری بیمار
مراجعه منظم به پزشک:  حضور منظم در جلسات ارتودنسی و تنظیمات دوره‌ای می‌تواند تاثیر زیادی بر سرعت درمان داشته باشد. عدم مراجعه منظم طبق وقتهای تعیین شده برای بیمار باعث افزایش مدت درمان می شود.

رعایت دقیق دستورات: دستورات دندانپزشک مانند استفاده صحیح از الاستیک‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان، مراقبت از براکت ها و استفاده صحیح ار الاینرها و پلاکهای ارتودنسی در سرعت درمان بسیار موثر است. برای مثال بیماری که با رعایت نکردن پرهیز غذایی هر ماه موجب جدا شدن براکت ها از دندان می شود نمیتواند انتظار داشته باشد که درمان مطابق برنامه پیش برود.

- مهارت دندانپزشک ارتودنسی
یکی از مهمترین فاکتورها در درمان ارتودنسی انتخاب پزشک با تجربه و مهارت بالا میباشد زیرا او با استفاده از تکنیکهای خاص و به روز ارتودنسی میتواند طول درمان ارتودنسی را به طرز چشم گیری کاهش دهد.

در انتها باید بگویم برای برآورد زمان لازم برای درمان شما، نیاز است که وضعیت دندان‌ها و فک توسط دندانپزشک ارتودنسی ارزیابی شود. پس از معاینه کامل و بررسی مدارک و عکسها محاسبه زمان تقریبی درمان آسان تر خواهد بود.

امیدوارم توانسته باشیم با آماده سازی این مطالب در مورد دانستن زمان درمان ارتودنسی کمکی پیدا کردن جوابتون کرده باشیم.


0 آیتم ها
تومان 0