info@drnabi.com 02188873135
June 26, 2024 - توسط مدیر

آیا ارتودنسی فک بالا یا پایین به تنهایی امکان پذیر است؟

این سوال خیلی از بیماران ارتودنسی هست. تا بیماری تحت ویزیت ارتودنسی قرار نگیرد نمیتوان جواب قطعی به این سوال داد. در بعضی از شرایط، ارتودنسی برای فک بالا یا فک پایین به تنهایی امکان‌پذیر است اما بستگی به نوع مشکل و نیاز‌های تشخیصی هر بیمار دارد. ارتودنسی بسته به ماهیت مشکلات دندانی ممکن است برای هر یک از فک‌ها به صورت جداگانه و یا همزمان تجویز شود. دندانپزشک معالج ارتودنسی پس از بررسی دقیق موقعیت دندان‌ها، نسبت به تجویز مناسب تصمیم‌گیری میکند.

در بسیاری از موارد، هماهنگی بین دو فک ضروری است و لذا ارتودنسی همزمان دو فک توصیه می‌شود. در مواقعی که مشکلات شدید نیستند یا فقط یکی از فک‌ها دچار ناهنجاری است، ممکن است فقط برای همان فک ارتودنسی انجام شود.

پیشنهاد می‌شود که برای مشاوره دقیق‌تر و تشخیص صحیح، به یک دندانپزشک معالج ارتودنسی مراجعه کنید تا بهترین راهکار درمانی برای شما تعیین شود.

ارتودنسی یک شاخه از دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی می‌پردازد. ارتودنسی می‌تواند هم بر دندان‌های فک بالا و هم بر دندان‌های فک پایین تاثیر بگذارد. در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد که درمان فقط برای یکی از این فک‌ها انجام شود، اما این تصمیم نهایی با بررسی دقیق وضعیت بیمار توسط دندانپزشک معالج ارتودنسی گرفته می‌شود.


ارتودنسی فک بالا:

در مواردی که فک بالا نسبت به فک پایین جلوتر یا عقب‌تر است و یا ناهنجاری دندانی خاصی در فک بالا وجود دارد، ممکن است ارتودنسی فقط برای فک بالا توصیه شود. مشکلاتی مانند:

جلوتر بودن فک بالا (Overjet)

-فشردگی دندانی در فک بالا 

-ناهنجاری در رویش دندان‌های فک بالا


ارتودنسی فک پایین:

به طور مشابه، در مواردی که ناهنجاری مختص به دندان‌های فک پایین است، ممکن است فقط برای فک پایین ارتودنسی انجام شود. مشکلاتی مانند:

جلوتر بودن فک پایین (Underbite)

فشردگی دندانی در فک پایین

ناهنجاری در رویش دندان‌های فک پایین


مزایا و معایب ارتودنسی تک فکی
مزایا*

-کاهش هزینه‌ها: درمان تنها یک فک معمولاً هزینه کمتری نسبت به درمان همزمان دو فک دارد.

-کاهش مدت زمان درمان: ممکن است درمان تک فکی مدت زمان کمتری نسبت به درمان دو فکی نیاز داشته باشد.

-کاهش پیچیدگی درمان: زمانی که فقط یک فک نیاز به درمان دارد، پیچیدگی کلی درمان نیز کاهش پیدا می‌کند.


معایب*

-عدم هم‌خوانی دندان‌ها: اگر فقط یک فک تحت درمان قرار گیرد، ممکن است رابطه دندان های فک بالا و پایین بهم بریزد.

-احتمال نیاز به درمان بیشتر در آینده: در برخی موارد، اصلاح ناهنجاری در یک فک ممکن است به تنهایی کافی نباشد و بعداً نیاز به درمان تکمیلی در فک دیگر باشد.


مراحل درمان

1- مشاوره اولیه: دندانپزشک معالج ارتودنسی وضعیت دندان‌ها و فک‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و عکسبرداری‌های لازم انجام می‌شود.

2- تشخیص و طرح درمان: پس از بررسی‌های دقیق، دندانپزشک معالج ارتودنسی تشخیص نهایی را ارائه می‌دهد و طرح درمان مناسب را پیشنهاد می‌دهد.

3- نصب بریس‌ها یا ابزارهای ارتودنسی: بسته به نیاز، بریس‌ها، الاینرها یا سایر ابزارهای ارتودنسی نصب می‌شوند.

4- مراجعات منظم: بیمار باید به طور مرتب برای تنظیم و بررسی‌های دوره‌ای به دندانپزشک معالج ارتودنسی مراجعه کند.

5- پایان درمان و مراقبت‌های پس از آن:  پس از اتمام مدت زمان درمان، بریس‌ها یا ابزارهای ارتودنسی برداشته می‌شوند و عموماً از نگهدارنده‌ها (ریتنرها) برای حفظ موقعیت جدید دندان‌ها استفاده می‌شود.


بهترین راه برای دریافت اطلاعات دقیق و متناسب با شرایط خاص شما، مشاوره حضوری با یک دندانپزشک معالج ارتودنسی است. او می‌تواند با بررسی دقیق وضعیت دندانی و فکی شما، بهترین راهکار درمانی را پیشنهاد دهد.


برای مشاهده مدارک و عکسهای مورد نیاز تشخیص ارتودنسی اینجا کلیک کنید


0 آیتم ها
تومان 0