info@drnabi.com 02188873135
February 16, 2022 - توسط مدیر

اطلاعات عمومی ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی برای بسیاری از متقاضیان درمان ارتودنسی، مبهم است. شاید از نظر بیماران انجام این کار غیر معقول به نظر برسد اما زمانی که فرد با تراکم و ازدحام دندان در دهان مواجه باشد و در داخل دهان فضای کافی برای هدایت دندانها به جای اصلی وجود نداشته باشد، لازم است یک الی چند دندان کشیده شود. پزشک معالج با بررسی کامل دندانها و به کمک تصاویر رادیولوژی تصمیم میگیرد که آیا ضرورتی در کشیدن دندان برای ارتودنسی وجود دارد یا خیر. چنانچه در قوس دندانی فضای کافی وجود نداشته باشد و یا اگر دندان نهفته ای داشته باشید، کشیدن دندان به احتمال زیاد انجام میشود. به هم فشردگی دندانها گاهی آنقدر شدید است که تمام دندانها در قوس جا نمیشوند و بنابراین کشیدن دندان لازم میباشد. اما باید توجه داشت که فضای خالی ناشی از کشیدن دندانها طی درمان ارتودنسی کاملاً بسته میشود.




جرمگیری قبل از ارتودنسی

پزشک معالج ترجیح میدهد که قبل از چسباندن براکتها روی دندانها، بیمار ابتدا جرمگیری کند و سپس ارتودنسی انجام شود. اگر قبل از نصب براکتها جرمگیری صورت نگیرد و با وجود جرم روی دندان ارتودنسی انجام شود دندانها مستعد پوسیدگی میشوند. جرمگیری به بهداشت دهان و دندان کمک میکند و تمیز کردن دندانهای ارتودنسی شده را راحتتر میکند. جرمها علاوه بر دندان برای لثه و بافت نگهدارنده دندان نیز مضر هستند.


درد یا لقی دندانها

ابتدای شروع درمان یا پس از تنظیمات دوره ای ممکن است مقداری ناراحتی روی دندانهای خود حس کنید. ما پیشنهاد میکنیم که طی روزهای نخست تا عادت کردن به دستگاهها غذاهای نرم بخورید. قرقره کردن آب نمک گرم نیز میتواند به میزان دو بار در روز کمک کننده باشد. طبیعی است که دندانها در خلال ارتودنسی مقداری لق شوند. این امر در واقع نشان دهنده حرکت کردن آنهاست. با این وجود در صورت مشاهده لقی بیش از اندازه دندانها حتماً با دندانپزشک تماس بگیرید.


اقدامات لازم در صورت شکستن براکت یا سیم ارتودنسی

هنگامی که براکت و سیم ارتودنسی در دهان شما قرار داده میشود، دستورالعملی برای مراقبت از آن نیز به شما ارائه میشود تا از بروز مشکلاتی مانند شکستن براکت یا درآمدن سیم ارتودنسی جلوگیری شود. با این حال ممکن است به هر دلیل مشکلاتی برای براکت ایجاد شود. اولین کاری که باید انجام دهید این است که حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید و شرایط را به او توضیح دهید تا مشخص شود آیا لازم است بلافاصله به او مراجعه کنید و یا میتوانید تا فرا رسیدن وقت بعدی خود منتظر بمانید. بسته به این که کدام براکت شکسته یا افتاده است، دندانپزشک مشخص میکند باید چه کار کنید.




موم ارتودنسی

موم ارتودنسی به طور معمول به عنوان موم دندان یا تسکین دهنده شناخته میشود. این موم معمولاً برای افرادی که تازه ارتودنسی کرده اند و اغلب مقداری ناراحتی در قسمت داخلی گونه و زبان به واسطه ی براکتها دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. گاهی اوقات سیمها شل شده و یا قلابها به دهان آسیب میرسانند که منجر به ایجاد نقاط قرمز یا تاول میشود و خوردن را بسیار دشوار میکند. زمانی که یک زخم ایجاد میشود بیشتر از یک هفته طول میکشد تا بهبود یابد. موم ارتودنسی راه حل این زخمهای جزئی اما بسیار دردناک است. موم ارتودنسی با ایجاد یک مانع بین براکت فلزی یا سیم و بافت نرم دهان باعث خوب شدن زخمها و بریدگیها شده و از ایجاد زخمهای جدید جلوگیری میکند. با گذشت زمان، پوست درونی دهان سفت شده و با براکتها سازگار میشود و شما دیگر نیازی به استفاده از موم ندارید یا ممکن است خیلی کم به استفاده از آن نیاز داشته باشید. به طور کلی موم ارتودنسی توسط دندانپزشک معالج هنگام نصب براکتها ارائه میشود. مومها را به راحتی میتوانید همراه خود داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده نمایید.




دست های خود را بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید.

یک تکه موم کوچک به اندازه یک عدس بردارید.

آن را بین انگشتان خود نرم کرده و به شکل توپ درآورید.

به آرامی آن را روی ناحیه آزاردهنده براکت و یا سیم فشار دهید.

درد سریع تسکین پیدا میکند 


الاستیك (كش در ارتودنسی)

الاستیكها قسمت بسیار مهمی در درمان ارتودنسی ثابت هستند كه دندا نهای هر دو فك را همزمان رو به جلو یا عقب حركت میدهند. گاهی اوقات دندانپزشک معالج برای حرکت دادن دندانها به موقعیت مناسب، علاوه بر سیم به نیروی اضافه ی الاستیک نیز احتیاج پیدا میکند. کشهای ارتودنسی میتواند دندا های بالایی و پایینی را به سمت موقعیت مناسب به حرکت درآورده و تقریباً در تمامی كیسها استفاده میشوند. متاسفانه گاهی اوقات بیماران بطور منظم الاستیکها را استفاده نمی کنند كه باعث عدم نتیجه گیری ایده ال در درمان میشود. الاستیكها اكثراً باید تمام وقت استفاده شوند و بیمار فقط جهت بهداشت و یا غذا خوردن مجاز به خارج كردن آن از دهان است و معمولاً هر روز باید یک الی دو بار تعویض گردند. الاستیكها سایزهای متفاوتی دارند كه بر اساس صلاحدید دندانپزشک معالج تجویز میشوند. در ابتدای استفاده از الاستی ها ممکن است کمی درد احساس کنید ولی با گذشت چند روز این درد و حساسیت از بین خواهد رفت.




طول درمان

طول درمان ارتودنسی برای همه افراد یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسته به میزان مشکل، شرایط بیمار، سن بیمار، کشیدن یا نکشیدن دندان، همکاری بیمار، نوع درمان، تراکم بافت استخوانی و... این زمان متغیر است. اما هرچه سن بیمار بالاتر باشد دوره درمان به نسبت ممکن است طولانی تر باشد. معمولا قبل از شروع درمان دندانپزشک معالج یک طول درمان تقریبی را به شما اعلام میکند ولی باید بدانید طول درمان هیچ بیماری را نمیشود به طور دقیق تخمین زد.

برای آشنایی با بهداشت حین درمان ارتودنسی اینجا کلیک کنید

برای آشنایی با نگهدارنده ارتودنسی(ریتینر) اینجا کلیک کنید



0 آیتم ها
تومان 0