info@drnabi.com 02188873135
December 21, 2021 - توسط مدیر

میکس دنتیشن

ارزیابی بعد طرفی

ارزیابی بعد طرفی

ارزيابي روابط فكي: بُعد طرفي

كراس بايت خلفي  دو طرفه يا يك طرفه

عده‌اي از بيماران تنگي فك بالا دارند و دندان‌هاي خلفي يك يا دو طرف در كراس هستند. اين رابطه فكي نياز به درمان Expansion دارد.


ارزیابی بعد افقی بیماران كلاس III (كراس بايت قدامي)

با پالاتالي شدن انسيزورهاي بالا وقتي بيمار دندان‌هاي خود را در حالت CR مي‌بندد انسيزورهاي پائين با انسيزورهاي بالا نوك به نوك مي‌شوند و تماس دندان‌هاي خلفي از بين مي‌رود. نوك به نوك شدن قدامي‌ها يك تماس پيش‌رس است.

يكي ديگر از عواملي كه بيمار منديبل را جلو مي‌آورد نوك تيز دندان‌هاي C است كه آن را هم بايد بتراشيد تا باعث انحراف قدامي منديبل نشود

در اين مواقع بيمار براي رسيدن به حداكثر تماس بين دنداني منديبل را جلو مي‌آورد تا خلفي‌ها به يكديگر تماس پيدا كنند يعني انحراف قدامي منديبل، و شما يك كراس قدامي و ايجاد يك رابطه کلاس III مولري را مي‌بينيد. 

وقتي انسيزورهاي بالا پروترود شوند چون تماس پيش‌رس برطرف مي‌شود، ديگر انسيزورهاي پائين در زمان اكلوژن CR به آن‌ها تماس نخواهند داشت و در همان CR به حداكثر تماس مي‌رسند. پس ديگر نيازي به جلو آمدن منديبل براي رسيدن به حداكثر تماس دنداني نيست، لذا رابطه كلاس III مولري كودك اصلاح مي‌شود


ارزیابی بعد افقی بيماران كلاس II

حدود 40 درصد ناهنجاري‌هاي اسكلتي كلاسII   است كه براي درمان نياز به پلاك‌هاي فانكشنال دارند.

شكل اول  يك بيمار كلاس II را نشان مي‌دهد و دندان 4 و5   بالا بايد پشت 4 و 5 پائين باشند در حاليكه جلوترند. پرمولرهاي بالا در شكل بعدي هم همين گونه و حتي مزيالي‌تر است و دندان 4 بالا كاملاً جلوي 4 پائين است. اين‌ها بيماران كلاس II هستند. البته در اولي اورجت داريد (Div1) اما در دومي با اينكه شدت كلاس II بيشتر است اما اورجت نداريد (Div2). 

علت از بين رفتن اورجت فشار لب پايين روي انسيزورهاي بالا است كه منجر به پالاتالي شدن آن‌ها مي‌شود. در بعضي از بيماران سايز لترال‌هاي بالا كوچك است و لب پايين فقط به لبه سانترال‌هاي بالا مي‌رسد، لذا فقط سانترال‌ها پالاتالي مي‌شوند و تاج لترال‌ها باكالي مي‌ماند.


ارزیابی بعد عمودی

اگر هم‌پوشاني دندان‌هاي قدامي زياد باشد به آن ديپ‌بايت و اگر كم باشد اپن‌بايت مي‌گوئيم.


ديپ‌بايت

اگر بيمار ديپ‌بايت كلاس I باشد بايستي يك پلاك آكريلي ساده بدهید.

بيمار ديپ‌بايتي كه كلاس II باشد را پلاك فانكشنال خواهيم داد.


اپن‌بايت

وقتي به نوزاد تازه متولد شده‌اي دقت مي‌كنيد متوجه مي‌شويد كه زبان خود را بين لب‌هاي بالا و پايين مي‌گذارد. چون هنوز دندان‌هاي قدامي شيري رويش نيافته‌اند، لذا seal قدامي ندارد و براي اينكه بزاق از دهان او خارج نشود اين كار را مي‌كند. مواقعي كه اين كار را نكند آب دهانش بيرون مي‌آيد و تمام يقه لباس او خيس مي‌شود.

در يك فرد نرمال نوك زبان در هنگام بلع روي روگا است اما در اپن‌بايت زبان بين انسيزورهاي بالا و پايين قرار مي‌گيرد. به اين حالت Tongue Thrust مي‌گوئيم.

براي بيماران اپن‌بايت بهتر است يك پلاك آكريلي تانگ گارد بدهید.

برای مشاهده ویدیو آموزشی مرحله دندانی شیری - دایمی قسمت اول اینجا کلیک کنید

برای مشاهده ویدیو آموزش مرحله دندانی شیری - دایمی قسمت دوم اینجا کلیک کنید

برای آشنایی با مسایل دندانی میکس دنتیشن اینجا کلیک کنید

بر ای آشنایی با سر فصل های دوره های جامع ارتودنسی اینجا کلیک کنید

برای آشنایی با کتب آموزشی دکتر نبی اینجا کلیک کنید


0 آیتم ها
تومان 0