info@drnabi.com 02188873135
December 18, 2021 - توسط مدیر

بهداشت حین درمان ارتودنسی

تمیز کردن دندانها با درمان ارتودنسی ثابت کمی دشوار اما بسیار مهم است. درمان ارتودنسی باعث پوسیدگی دندانها نمیشود ولی ذرات غذا و پلاک میکروبی که روی دندانها و براکتها جمع میشوند، منجر به پوسیدگی دندان و بیمارهای لثه میگردند. با رعایت بهداشت میتوان از ایجاد مشکلات دندانی و لثه جلوگیری نمود. هر چه تلاش بیشتری برای تمیز نگه داشتن دندان، براکت و لثه خودتان انجام دهید، آنها سالمتر میمانند و نتایج درمان ارتودنسی شما بهتر خواهد شد.

لوازم بهداشت ارتودنسی:

- مسواک ارتودنسی

- مسواک بین دندانی

- نخ دندان

- دهان‌شویه

- فلوراید موضعی


مسواک ارتودنسی

پیشنهاد می‌کنیم از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده نمائید. با نیروی ملایم و با آرامش مسواک بزنید. مسواک را با زاویه 45 درجه روی لثه بگذارید تا احساس کنید که موهای مسواک زیر لثه رفته‌اند و به آن حرکت چرخشی بدهید تا تمام سطوح دندان‌ها تمیز گردد. با مسواک روی هر سطح دندان و براکت را 10 بار بکشید به زیر براکت‌ها و روی براکت‌ها دقت خاص نمائید. بهتر است در روز 4 بار مسواک بزنید بعد از صبحانه، بعد از نهار (یا به محض رسیدن از مدرسه)، بعد از شام و قبل از خواب.

از مسواک نرم استفاده کنید.به مقدار جزئی خمیر دندان روی آن بگذارید. به خاطر وجود براکت‌ها، مسواک زودتر خراب می‌شود، پس مراقب باشید آن را زودتر از معمول عوض کنید.


مسواک بین دندانی

مسواک‌های بین دندانی وسیله دیگری برای تمیز کردن دندان‌ها و براکت‌ها می‌باشند. می‌توانید برای تمیز کردن بین براکتها و زیر سیم  از آن‌ها استفاده نمائید. از این وسیله آهسته استفاده کنید تا براکت‌ها کنده نشوند.


نخ دندان

با وجود سیم نخ دندان از بین دندانها رد نمیشود، بنابراین باید از وسایل مخصوص، جهت رد کردن نخ دندان به زیر سیم  استفاده نمایید. نخ دندان علاوه برکاهش پوسیدگی های بین دندانی به سلامت لثه و جلوگیری از التهاب لثه بسیار کمک میکند.


دهان‌شویه

پروکسیل دهان‌شویه‌ای است که در ارتودنسی به کار می‌رود و جلوی التهاب لثه را می‌گیرد (دارای هیدروژن پراکساید 1.5% است). لیسترین هم ماده خوبی برای شستشوی دهان است. برای ترمیم زخم‌های جزئی و التهاب‌های لثه و دهان و هم‌چنین برای درمان زخم دهان و گاز گرفتگی لپ‌ها هم خوب است. اکسیژن آزاد آن باعث تمیز کردن سطح زخم می‌شود و ترمیم را سرعت می‌بخشد.

درب دهان‌شویه را تا نصف پر کنید (حدود 2 قاشق چای خوری) و توی دهان حدود 1 دقیقه بچرخانید، بعد بیرون بریزید. روزی 4 بار (ترجیحاً بعد از غذا خوردن) از دهان‌شویه استفاده نمائید.


فلوراید موضعی

Phos Flor یک ژل موضعی فلوراید است (حاوی 1.1% سدیم فلوراید است) که در ارتودنسی بکار می‌رود و جلوی پوسیدگی را می‌گیرد. فلوراید جایگزین خمیر دندان نیست، اما دو خاصیت مهم دارد: مواد معدنی سطح مینا را که در برابر باکتری از بین رفته دوباره جایگزین می‌کند و خاصیت ضد میکروبی هم دارد.

بهتر است قبل از خواب یک لایه از آن را با مسواک روی دندان‌ها بمالید. بعد از یک دقیقه بیرون بریزید و تا نیم ساعت بعد چیزی نخورید.


تمیز کردن پلاک متحرک

اگر از پلاکهای ازتودنسی استفاده می کنید باید بهداشت آن را رعایت کنید. روی تمام پلاک‌های متحرک مثل دندان‌ها غذا و پلاک میکروبی جمع می‌شود. هر وقت مسواک می‌زنید روی پلاک را هم مسواک بزنید. حداقا یکبار یا دو بار در هفته در یک لیوان آب یک قرص تمیز کننده پلاک بیاندازید و سپس پلاک را درون آن قرار دهید تا بطور کامل تمیز شود.

برای آشنایی با نحوه صحیح مسواک زدن با براکتها اینجا کلیک کنید

0 آیتم ها
تومان 0