info@drnabi.com 02188873135
December 18, 2021 - توسط مدیر

ارتودنسی برای جراحی فک

ناهنجاری های فکی متوسط تا شدید در افراد بالغ و در سنین بالا با روش های ارتوپدی و ارتودنسی کاموفلاژ به طور کامل قابل درمان نیستند. در این شرایط بالاخص موارد شدید جلو آمدگی فک پایین گزینه ارتودنسی همراه جراحی فک مطرح می گردد خصوصا اگر بیمار، نسبت به بهبود فرم صورت خود نیز تمایل نشان دهد.

بهترین سن جراحی فک پس از خاتمه رشد فکین می باشد. به طور معمول رشد فک دختر ها تا اواخر دهه دوم زندگی و پسرها تا اوایل دهه سوم زندگی ادامه می یابد.

قبل و بعد از عمل فک باید ارتودنسی صورت گیرد. انجام ارتودنسی قبل از جراحی برای آماده سازی دندانها قبل از عمل فک است حال آن که ارتودنسی بعد از جراحی به منظور برقراری روابط مطلوب دندانی و اکلوژن مناسب در پی جابجایی فک یا فکین است.

امروزه روش های جراحی فک پیشرفت های بسیاری داشته است به گونه ای که دوران نقاهت بعد از عمل به حداقل رسیده و نگرانی های پیشین در خصوص محدودیت های باز کردن دهان کاهش چشمگیر داشته است زیرا امروزه در بسیاری موارد متعاقب جایجایی فکین حین جراحی بجای بستن دندانهای فکین به یکدیگر با سیم از پلیت های فلزی محکمی روی خود استخوانها برای تثبیت موقعیت فکین استفاده می شود.

آیا ابتدا ارتودنسی انجام شود یا جراحی فک؟؟