info@drnabi.com 02188873135
June 21, 2022 - توسط مدیر

درمان فانکشنال

در عده نسبتاَ زیادی از کودکانمان (حدود 40٪) شاهد رشد کم فک پایین هستیم، لذا رابطه دو فک متناسب نمی‌شود. این حالت علل متفاوتی دارد و رایج‌ترین آن مکیدن انگشت، پستانک و یا جنبه های ارثی می‌باشد.


این عدم رشد کافی منجر به فشار روی زبان می‌شود و در موارد شدید فضای کافی برای زبان نخواهیم داشت که یکی از علل تلفظ غلط بعضی از حروف می باشد. کوچکی فضای زبان منجر به فشار زبان روی دندان‌ها و نهایتاَ بروز فضای بین دندانی میشود.

در این موارد اگر فرزندمان در سنین زیر 12 سالگی باشد باید از دستگاهی به نام فانکشنال استفاده کنیم. 

در مواردی این دستگاه به صورتی یکپارچه ساخته می‌شود نیازی به استفاده از آن در مدرسه نیست ولی مواردی هم وجود دارد که به صورت دو قالب جداگانه برای هر فک ساخته می‌شود که در این مورد ترجیحاَ می‌بایستی در مدرسه هم استفاده گردد که البته در زمان غذا خوردن باید از دهان خارج شوند. انتخاب نوع دستگاه متناسب با رشد عمودی فک‌ها می‌باشد که به تشخیص پرشک معالج تجویز می شود و صورت لزوم دکتر معالج توضیحات بیشتری به شما خواهند داد.

اگر از سن رشدی فرزندمان گذشته باشد یا اینکه در سن رشد باشد و از این قالب استفاده نکند، نهایتاَ باید به فکر درمان دیگری بود. 

درمان دیگر به دو صورت است یا باید دو دندان از فک بالا کشیده شود و فک بالا را عقب بدهیم تا متناسب با فک پایین شود یا بعد از 20 سالگی فک پایین را با جراحی به جلو بیاورند تا با بالا متناسب گردد که انتخاب هر کدام از این روش ها باید با تشخیص پزشک معالج انجام شود.

قطعاَ استفاده از این پلاک‌ها مشروط به مراجعه در سن مناسب بسیار کاراتر و راحتتر از دو درمان فوق بوده، لذا آگاهی فرزندمان از اهمیت این درمان بسیار مهم می‌باشد.

برای مشاهده اثرات بلند مدت مکیدن انگشت در کودکان اینجا کلیک کنید

برای آشنایی با تنگی فک بالا و نحوه درمان آن اینجا کلیک کنید


0 آیتم ها
تومان 0